Levertijden Postnl via MyParcel

• 17 September 2021
  • 27 reacties
  • 198 Bekeken

Reputatie 4
Badge +5

Hoi Allemaal,

Géén vraag meer een discussie over een onderwerp wat ons denk ik allen raakt.

Het komt bij onze shop meer en meer voor dat ik het overzicht in MyParcel open en dat ik allemaal oranje vertraging iconen zie. Begin deze week 90% van mijn leveringen en zelfs nu heb ik er nog staan die al 9 dagen onderweg zijn. 

Dit is op zichzelf al super frustrerend omdat je zelf zorgt dat de pakketjes super snel bij PostNL zijn en daarna gaat het mis. En natuurlijk kan dit gebeuren maar ik verbaas mij erover hoe machteloos je eigenlijk bent in dit proces. Je kunt contact opnemen met MyParcel maar echt veel kunnen ze over de status niet zeggen en in principe moet je wachten en kijken wat er gebeurd.

Wat we merken is dat bijna alle klanten de bezorging als integraal onderdeel van de webshop zien en dit is natuurlijk niet zo. Klanten zijn om het maar netjes te zeggen niet blij! En orders worden geannuleerd of men denkt dat we zo bij PostNL binnen kunnen lopen en het pakket terug kunnen halen of op zijn minst kunnen zeggen waar het nu is. En niets hiervan is mogelijk bij PostNL staat de status op uitgesteld en klaar daar kun je het mee doen. 

Bovenstaande is natuurlijk nog een redelijk goede situatie. De klant is boos, dus je belt hem om over de situatie te praten en je doet wat je kunt om hem gerust te stellen. In véél gevallen lukt dit en houd je de klant. Maar de klanten die je niet hoort zetten hun frustratie natuurlijk om in slechte reviews of mond-tot-mondreclame van het type wat je niet graag ziet. Of te wel allemaal imago schade om een deel van de dienstverlening waar je eigenlijk géén invloed op hebt. En laten we het maar niet hebben over de hoeveelheid tijd die het je kost om al deze problemen na te bellen en te regelen. (terwijl je héél dik betaald voor de verzendkosten)

En natuurlijk is het de ene keer drukker bij PostNL als de andere keer en dat moet ook kunnen. Maar het is zo jammer dat hun publieke status pagina niet toont dat dit aan hun ligt en niet aan de verkoper.

We melden op de site dat we géén invloed hebben op bezorgtijden en we bellen iedere klant die een probleem heeft en hopen hiermee een deel van de schade te beperken.

Nu is mijn vraag aan jullie… Ervaren jullie dit ook en zijn er nog tips om hier beter mee om te gaan? :slight_smile:

27 reacties

Reputatie 5
Badge +6

Ik ervaar het eerlijkgezegd niet zo dat een groot deel van de pakketten / poststukken vertraging oploopt. Het gaat in ons geval vaak om een klein deel (zeg 10%) die niet de volgende werkdag bezorgd wordt. Meestal komt het dan 1 of 2 dagen later in orde. Wat belangrijk is (en wat jij kennelijk al doet) om dit te communiceren op de website en ook in de verzendbevestiging. Zo informeer je de klant op voorhand dat een vertraging in het verzendproces bij PostNL altijd mogelijk is en dat jij daar helaas zelf geen invloed op hebt.

En mocht je net die ene klant treffen die "teleurgesteld" raakt dat zijn zending niet de volgende dag geleverd is, kan je inderdaad niets anders doen dan bellen en vragen om enkele dagen geduld. Voor de klanten die ik niet telefonisch te pakken krijg heb ik een soort standaardmail samengesteld welke ik met enkele aanpassingen naar de klant kan versturen.

Gelukkig is het maar een klein deel waarbij er vertraging optreed en een nog kleiner deel van de klanten die hier moeilijk over doen, maar je kunt helaas nooit iedereen tevreden stellen, ondanks dat jij je best doet. Gezien het vaker mis lijkt te gaan zou ik overigens zelf gaan nadenken of het niet ligt aan de PostNL-locatie waar jij de pakketten inlevert? Wij maken gebruik van de haalservice van PostNL en dit gaat nagenoeg altijd goed moet ik zeggen.

Reputatie 4
Badge +5

@Goedhoesje.nl Dankjewel! Die tip van PostNL locatie wijzigen e/o gebruik maken van de haalservice is een hele goeie ik ga mij daar zeker in verdiepen.

Nu ben ik nog meer meer benieuwd of andere vertraging hebben of niet. In dit geval zij MyParcel echter ook dat er duizenden karren vertraging hadden dus wellicht is het gewoon nu dat er gewoon véél van mij bijzaten… 

Reputatie 6
Badge +8

Ik ervaar dat ook niet zo. Ik zag eerst wel verschil in naar welk postpunt ik mijn pakketten bracht. Bij de supermarkt om de hoek duurde het vaak langer dan bij het Business Point. De laatste maanden worden mijn pakketten snel bezorgd, vaak al de volgende dag. Was een tijd lang wel 2 dagen levertijd, maar heb daar nooit klachten over gehad van klanten… Soms lieten klanten ze zelfs liggen bij de Post-punt. 😅

Reputatie 4
Badge +5

@Nanaas Kijk dat klinkt goed. Wellicht is het pakketpunt wel degelijk van invloed interessant.

Overigens eens met de rest 2 dagen levertijd is nooit een probleem en je hoort klanten daar ook niet over. Maar ik heb nu al voor 10 tallen pakketten een levertijd van over de 5 dagen tot 9 dagen aan toe en dit lijkt met de week toe te nemen heel apart! En bij dit soort getallen hoor je de klanten vrij snel.

Daarnaast hoor ik de klanten regelmatig over dat de eerste melding van postNL vaak zegt dat het pakketje er morgen om 10:15 is of iets dergelijks en nog géén paar uur later is het weer een etmaal of 24 uur later. Ik denk dat dit met name gewoon telleurstelling oproept bij klanten.

En ja hahaha als ze het laten liggen komt het uiteindelijk weer bij je terug natuurlijk. :joy:

Reputatie 6
Badge +8

@Nanaas Kijk dat klinkt goed. Wellicht is het pakketpunt wel degelijk van invloed interessant.

Overigens eens met de rest 2 dagen levertijd is nooit een probleem en je hoort klanten daar ook niet over. Maar ik heb nu al voor 10 tallen pakketten een levertijd van over de 5 dagen tot 9 dagen aan toe en dit lijkt met de week toe te nemen heel apart! En bij dit soort getallen hoor je de klanten vrij snel.

Daarnaast hoor ik de klanten regelmatig over dat de eerste melding van postNL vaak zegt dat het pakketje er morgen om 10:15 is of iets dergelijks en nog géén paar uur later is het weer een etmaal of 24 uur later. Ik denk dat dit met name gewoon telleurstelling oproept bij klanten.

En ja hahaha als ze het laten liggen komt het uiteindelijk weer bij je terug natuurlijk. :joy:

Zo lang duurt bij mij nooit heb ik de ervaring. Wel 2 of 3 dagen, maar echt 5 of 9 herken ik niet! Ik denk ook wel dat mensen het gewend zijn, en ik heb er bij de bestelling wel bij staan dat het in verband met drukte bij de bezorgdiensten wat langer kan duren.

Gelukkig halen ze het pakketje wel op, maar dan pas na een dag of 3. Dus dan kwam het ook niet zo spits. 😂

Reputatie 5
Badge +6

Je zit denk ik in de verkeerde hoek van NL @Joost Verdaasdonk ik heb 0 klachten en alle pakketten van (eer)gisteren zijn binnen een dag geleverd. Nog even terug gekekennaar paar dagen geleden, maar ook daar is alles de volgende dag aangekomen. Geen ophaalservice, we brengen de pakketten naar een servicepunt 500 mtr verderop. 

Reputatie 4
Badge +5

@CountryatHome ik vindt het sowieso erg prettig om te horen dat jullie er in ieder geval géén last van hebben dat betekend dat het dus wel gewoon kan.

Blijft het feit dat ook MyParcel aangeeft dat er bijvoorbeeld afgelopen weekend duizenden karren niet gesorteerd konden worden met als gevolg die 90% van afgelopen maandag. Het lijkt er dus op dat het een regionaal probleem is en ik ben in dit geval de gelukkige ben. (vrij vaak ook)

Net nog even gekeken op dit moment staan er 7 op vertraging. Dus het is op zeker het onderzoeken waard naar welke distributie centra de pakketpunten hier in de buurt gaan en eens een keer te wisselen. (tip van @Goedhoesje.nl )

Reputatie 5
Badge +6

Het is ook echt wel eens anders hoor, maar tot nu toe gaat het goed, ook wbt schade, 0 :fingers_crossed_tone1:

Reputatie 6
Badge +8

De laatste weken is bij ons vrijwel elk pakket de eerst volgende werkdag afgeleverd en een enkele keer een dag later. We brengen ze naar een bruna servicepunt. Zelfs afgelopen feestdagen was het meestal 2 dagen max. Je zou eigenlijk eens moeten proberen om op dezelfde dag op 2 pakketpunten in te leveren en eens te kijken of dat verschil maakt.

Reputatie 4
Badge +5

De laatste weken is bij ons vrijwel elk pakket de eerst volgende werkdag afgeleverd en een enkele keer een dag later. We brengen ze naar een bruna servicepunt. Zelfs afgelopen feestdagen was het meestal 2 dagen max. Je zou eigenlijk eens moeten proberen om op dezelfde dag op 2 pakketpunten in te leveren en eens te kijken of dat verschil maakt.

@Michel vG Kijk wederom goed om te horen en dat is een goede tip ik ga dit zeker proberen. Ik ben nu aan het kijken welke punten er makkelijk bereikbaar zijn. Ik had net als Sonja het geluk dat het punt bij mij op een paar honderd meter afstand is maar als een ander punt een beter resultaat kan hebben dan gaan we natuurlijk om.

Reputatie 5
Badge +6

Hier rijdt de medewerker van PostNL langs verschillende servicepunten in de buurt, denk dat het meer per depot kan uitmaken..  

Reputatie 5
Badge +6

Bij mij is het een enkel pakket wat te laat geleverd wordt. En dan is het meestal 1 of 2 dagen te laat.

Wat mij wel opvalt is dat brievenbuspakketten soms langer erover lijken te doen en dat ze soms als helemaal niet geleverd staan. En daar baal ik dan wel van want dat kan fraude in de hand werken. De klant kan zeggen dat ze het niet gekregen hebben terwijl ze het hoogstwaarschijnlijk wel hebben gekregen.

Reputatie 4
Badge +5

@Jacqueline dankje ik zou bijna de shop naar een andere regio gaan verhuizen. ;)

Ja die brievenbuspakjes lijken handig en dat zijn ze ook maar het feit dat ze niet aangenomen worden maakt het traceren er zeker niet beter op eens.

Reputatie 5
Badge +6

@Jacqueline dankje ik zou bijna de shop naar een andere regio gaan verhuizen. ;)

Ja die brievenbuspakjes lijken handig en dat zijn ze ook maar het feit dat ze niet aangenomen worden maakt het traceren er zeker niet beter op eens.

Ik kan het zien dat ze ingenomen en gesorteerd zijn, maar daar houdt het vaak op. De daadwerkelijke aflevering is vaak niet te zien en die is juist zo belangrijk.

Reputatie 5
Badge +6

@Michel vG Kijk wederom goed om te horen en dat is een goede tip ik ga dit zeker proberen. Ik ben nu aan het kijken welke punten er makkelijk bereikbaar zijn. Ik had net als Sonja het geluk dat het punt bij mij op een paar honderd meter afstand is maar als een ander punt een beter resultaat kan hebben dan gaan we natuurlijk om.

Probeer eens voor een weekje een PostNL Business Point als die in de buurt is Joost, even kijken of dat verschil maakt. In principe heeft bij PostNL zakelijke post voorrang op consumentenpost, met name rondom feestdagen is dit verschil goed te merken.

Reputatie 2
Badge +1

Hallo,

Ik merk dit binnen Nederland eigenlijk nooit. Ik merk wel dat bijvoorbeeld pakketten naar bijvoorbeeld Oostenrijk, Zwitserland, Spanje, Frankrijk en Engeland soms weken op het depot van PostNL kunnen liggen voordat ze geëxporteerd worden. Dat is soms wel frustrerend. Over het algemeen echter weinig tot geen klachten! Goede service ook trouwens. 

kevin

Reputatie 4
Badge +5

Probeer eens voor een weekje een PostNL Business Point als die in de buurt is Joost, even kijken of dat verschil maakt. In principe heeft bij PostNL zakelijke post voorrang op consumentenpost, met name rondom feestdagen is dit verschil goed te merken.

@Goedhoesje.nl ik was inderdaad al naar de verschillen aan het kijken naast pakketpunten heb je postkantoren en PostNL Business Points. Helaas géén van allen echt dicht in de buurt maar goed ik ga zeker vanaf vandaag een test doen. Door jouw tip zal ik nu voor het PostNL Business Point dat zit bij ons in een Office Centre filiaal dus hier zal ik vandaag met de pakjes naar toe rijden. 

Ik houd jullie op de hoogte hoe het gaat bedankt.

Reputatie 6
Badge +8

Bij mij is het een enkel pakket wat te laat geleverd wordt. En dan is het meestal 1 of 2 dagen te laat.

Wat mij wel opvalt is dat brievenbuspakketten soms langer erover lijken te doen en dat ze soms als helemaal niet geleverd staan. En daar baal ik dan wel van want dat kan fraude in de hand werken. De klant kan zeggen dat ze het niet gekregen hebben terwijl ze het hoogstwaarschijnlijk wel hebben gekregen.

Ik heb over de brievenbuspakketjes wel eens contact gehad bij MyParcel. Die pakketjes worden door de gewone postbezorgers rondgebracht, en die hebben geen scanapparatuur om het pakketje te scannen, wat een pakketbezorger wel doet. Bij MyParcel blijven ze dan de gehele maand op ‘Onderweg’ staan in je back office, en worden na het in rekening brengen op ‘Verzonden’ gezet.

Reputatie 5
Badge +6

Ik heb over de brievenbuspakketjes wel eens contact gehad bij MyParcel. Die pakketjes worden door de gewone postbezorgers rondgebracht, en die hebben geen scanapparatuur om het pakketje te scannen, wat een pakketbezorger wel doet. Bij MyParcel blijven ze dan de gehele maand op ‘Onderweg’ staan in je back office, en worden na het in rekening brengen op ‘Verzonden’ gezet.

Klopt, ik heb die vraag ook al eens bij MyParcel neergelegd en kreeg dezelfde uitleg. Maar toch klopt het niet. Elke postbezorger zou een scanner moeten hebben als ze dit aanbieden.

Reputatie 6
Badge +8

Klopt, ik heb die vraag ook al eens bij MyParcel neergelegd en kreeg dezelfde uitleg. Maar toch klopt het niet. Elke postbezorger zou een scanner moeten hebben als ze dit aanbieden.

Ja, maar de postbezorgers die dat bezorgen zijn de ‘gewone’ postbodes.

Reputatie 4
Badge +5

Hoi Allemaal,

Met een beetje kunst en vliegwerk vandaag i.v.m. de storing op tijd de lading naar PostNL business point in Office Center gebracht. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat van deze test na een week. 

Overigens erg handig dat je daar zelf alles kon scannen in voorzichtig in de kar kunt zetten. Dit gaat ook nogal eens mis met mijn reguliere pakketpunt. (En natuurlijk kun je niet heel de route naar de klant in de gaten houden maar als iemand voor je neus jouw pakket een hoek in gooit is dat niet zo fijn…)

Dus tot nu toe kost het me wel een 30 min per dag schat ik met wegbrengen, maar als het daarmee wel lukt met bezorgen dan is dat prima.

Reputatie 6
Badge +8

Ik ben benieuwd @Joost Verdaasdonk!

Ik heb gisteravond om 16.30 uur nog twee pakketjes weggebracht, naar hetzelfde postpunt, en daarvan ligt er eentje sinds deze ochtend al bij het afhaalpunt gekozen door de klant en de andere is vertraagd en wordt morgen geleverd. Dus je kunt er niets van zeggen eigenlijk. :laughing:

Reputatie 4
Badge +5

@Nanaas :joy: ik snap helemaal wat je bedoeld. Maar gezien de frequentie van vertragingen en de hoeveelheid de afgelopen twee maanden hoop ik stiekem dat de tip van @Goedhoesje.nl gaat werken… We gaan het meemaken. :wink:

Reputatie 4
Badge +5

Hoi allemaal bedankt voor het meedenken en even een update na 1 week! :smiley:

@Goedhoesje.nl je tip om over te schakelen van pakketpunt en dan ook nog naar een business point is in deze week ERG goed bevallen! Merci!

Plus: Alle pakketjes zijn deze week de volgende dag bezorgd of afgeleverd bij een niet thuis punt
Min: elke dag een half uur kwijt aan het wegbrengen dit was 5-10 minuten.

Resultaat: we gaan door natuurlijk! :joy:
Ik kom voor de lol over een maand nog even terug om te zien of het resultaat houd!

Reputatie 5
Badge +6

Hoi allemaal bedankt voor het meedenken en even een update na 1 week! :smiley:

@Goedhoesje.nl je tip om over te schakelen van pakketpunt en dan ook nog naar een business point is in deze week ERG goed bevallen! Merci!

Plus: Alle pakketjes zijn deze week de volgende dag bezorgd of afgeleverd bij een niet thuis punt
Min: elke dag een half uur kwijt aan het wegbrengen dit was 5-10 minuten.

Resultaat: we gaan door natuurlijk! :joy:
Ik kom voor de lol over een maand nog even terug om te zien of het resultaat houd!

Dat zou voor ons echt een no-go zijn, dat half uur.. hoor weinig tot geen klanten die klachten hebben en dat ze het vervelend vinden als het pakket een dag later is. Zodra het pakket is aangemaakt kunnen ze het pakket volgen en hoor daar later niets meer over. Misschien heb ik veel begripvolle klanten.. :blush:

Heb je dat veel dat klanten er over klagen? @Joost Verdaasdonk 

Reageer