“72% of customers won’t take action before they read some reviews” https://hostingtribunal.com/blog/online-review-statistics/#gref
Of dat percentage echt klopt, dat weet ik niet. Wel kijk zelf altijd naar ervaringen van andere klanten voor ik wat koop. Niet alleen ik, mijn schoonmoeder Wanda doet dat ook. Reviews zijn enorm belangrijk voor de betrouwbaarheid van je webwinkel. Een score van 4 sterren op basis van 50 reviews oogt betrouwbaarder, dan een score van 5 sterren op basis van 2 reviews. Daarnaast lees ik graag de beschrijvingen van de laatste paar beoordelingen. Deze geven mij al snel een goed beeld van de service van een webshop.
Hoewel jij je stinkende best doet voor iedere klant, kan er wel eens iets mis gaan. Het is erg vervelend als nét die ontevreden klant als enige een review schrijft. Helaas doet iemand met een negatieve ervaring meer zijn best om gehoord te worden. Dus wanneer je niet actief om beoordelingen vraagt, zul je waarschijnlijk veel slechter scoren dan terecht is.
Eigenlijk zouden al je klanten een review moeten schrijven. De totaalscore zou een goede weergave zijn van de kwaliteit en service van jouw webshop. Het helpt enorm als je na iedere order een geautomatiseerde uitnodiging verstuurt per e-mail. Klanten worden echter al doodgegooid met reviewverzoeken en andere mailtjes. Daarom moet je het je klanten zo eenvoudig mogelijk maken om een beoordeling achter te laten. Bij WebwinkelKeur converteert gemiddeld 15% van de uitnodigingen in een review. Je zou je klanten bij het achterlaten van een review bijvoorbeeld kunnen belonen met een kortingscode.
Let op: als je alleen positieve reviews beloont, dan wordt dat gezien als manipulatie en loop je het risico al je reviews te verliezen.
Wanneer je wel reviewverzoeken verstuurt, zal dit vaak via één platform gaan. Je score op dat platform geeft een goede weergave van je service. Dan heb je echter nog al die andere platformen waar iemand een review achter kan laten. Google daarom regelmatig je eigen bedrijfsnaam om te zien of je er ergens slecht voor staat. Sta je er bij Trustpilot slecht voor? Dan is het handig om een aantal klanten te vragen een review te schrijven op dat platform. Zo zorg je er voor dat je potentiële klant overal een goed beeld krijgt van de service die jij verleent.
Pas op met: fake reviews. Ga niet zelf reviews schrijven en huur geen mensen in om dat voor je te doen. Word je betrapt, dan verlies je bij ons niet alleen je reviews, maar ook het keurmerk.
Zo kan ik eindeloos nog doorgaan over reviews. Morgen vertel ik meer over het belang van negatieve reviews. Belang van negatieve reviews? Ja je leest het goed! Ik wil je vast meegeven dat als je je reviews prominent op je shop presenteert, je de betrouwbaarheid van je shop enorm vergroot!
Hoe zorg jij ervoor dat zoveel mogelijk klanten een review achterlaten?