Blog

Zo vind je de juiste tone of voice

  • 8 mei 2020
  • 0 reacties
  • 107 Bekeken

Reputatie 7
Badge +16
  • Community Manager
  • 1674 reacties

Om een goede productomschrijving te schrijven moet je natuurlijk je doelgroep kennen. Hier stem je namelijk je tone of voice op af. Ofwel, hoe communiceer je met je klanten. 

Ken je doelgroep

Kennis van je doelgroep is belangrijk voor een succesvolle webshop. Als je weet dat je doelgroep met name jongeren zijn, dan gebruik je een informele tone of voice. Dat spreek voor zich. Maar ook bij het schrijven van je productomschrijving houd je altijd je doelgroep in je achterhoofd. Zijn jouw klanten professionals met veel kennis over de producten? Dan kun je vaktermen gebruiken en de moeilijkheidsgraad van de omschrijvingen vergroten om de verkoopkansen te laten groeien. 


De tone of voice van jouw merk

Je weet wat je wilt verkopen en als het goed is ook aan welke doelgroep. Die doelgroep is ook belangrijk bij het scherp krijgen van je tone of voice, oftewel: de manier waarop je je doelgroep in schrift benaderd. Een student spreek je nu eenmaal anders aan dan een gepensioneerde. Om je taalgebruik aansprekend te maken, moet je keuzes maken. Wij helpen je opweg. 

Waarom is de tone of voice belangrijk?

Voor een sterke merkbeleving is consistent taalgebruik enorm belangrijk. Het bepalen van een tone of voice, helpt hierbij. Zo kun je ervoor zorgen dat teksten in je webshop (homepage, productomschrijvingen) aan elkaar gelijk zijn, maar bijvoorbeeld ook teksten op social kanalen, e-mails die je verstuurd en een kaartje voor bij bestellingen. Werken er achter de schermen meer mensen aan een merk? Dan is het al helemaal belangrijk hier afspraken over te maken. 

Je tone of voice bepalen

Informeel of formeel, de u-vorm of jij-vorm: het zijn de bekendste voorbeelden als het aankomt op het bepalen van je tone of voice. Maar er is meer waarop jij je in tekst kunt onderscheiden. Naast je doelgroep is het belangrijk te bepalen wat je wilt uitstralen als bedrijf. Ga je voor grappig of serieus, modern of klassiek? Het Brand Personality Spectrum helpt je om het karakter van je bedrijf vast te stellen en tot dit soort keuzes te komen. Bekijk vervolgens hoe je die keuzes kunt verwerken in je taalgebruik. 

Tele2
Het is duidelijk op welke doelgroep tele2 zich richt. Hier passen zij hun reclame uitingen dan ook op aan. Denk aan woordgebruik, kleuren en trends die momenteel spelen onder hun doelgroep.

Instagram post van Tele 2

 

Mag je afwijken van je tone of voice?

Dat je een tone of voice vaststelt, wil niet zeggen dat je nooit meer anders kunt communiceren. Ook het doel van je tekst (informeren, instrueren, opiniëren, overtuigen, activeren of amuseren) heeft hier invloed op. Wil je bijvoorbeeld informeren (bij een productomschrijving), dan is de aard van je tekst anders dan wanneer je wilt amuseren (bij een Instagram post). Het belangrijkste is dat je - ondanks het tekstdoel - bekijkt hoe je zo goed mogelijk de tone of voice kunt verwerken in je teksten.

Hebben jullie al een bepaald tone of voice? Als je hier voorbeelden van hebt, plaats deze in een reactie :point_down:zodat anderen er van kunnen leren :muscle:


0 reacties

Geen reactie

Reageer