Vraag

Opgeven canonieke url

• 29 July 2021
  • 5 reacties
  • 113 Bekeken

Hallo,

Ik zou graag de canonieke url willen kunnen opgeven. Via html kan ik er natuurlijk niet bij, maar is er een andere manier om dat toch geregeld te krijgen? Google kiest namelijk met enige regelmaat een verkeerde canonieke url, waar ik vervolgens niets aan kan veranderen. Anders dan worstelen met keywords om Google indirect te dwingen toch voor een andere url te kiezen.

Ik kon nergens de mogelijkheid vinden en hoor graag of het toch kan? En zo niet, bij deze een verzoek voor nieuwe functionaliteit. Zou mooi zijn als dat kan, want dan zijn de organische zoekresultaten veel gerichter te sturen naar de juiste pagina.

Hartelijke groet,

Michel Kemperman, Kefirshop

5 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hi Michel,

Je kunt geen canonieke url opgeven. Dit zou ook niet nodig hoeven te zijn. Bij welke pagina's zie je het mis gaan? Wellicht dat er iets speelt of te bedenken is. 

Ik hoor het graag. 

Groet,
Ebbe

Hoi Ebbe,

Nou, hoeveel voorbeelden wil je hebben? Nee, gekkigheid. Maar het komt regelmatig voor. En als het voorkomt laat Google zich niet zomaar de juiste richting sturen door aanpassingen van tekst, keywords en metagegevens. Meestal blijven ze hardnekkig volharden in de verkeerde canonieke pagina.

Een voorbeeld: Wij verkopen o.a. weckpotten, maar ook een onderdeeltje daarvan: een rubber weckpotring.

Nu scoor ik positie 62 qua keywordranking op het woordje ‘weckpot’, met canonieke pagina: https://www.kefirshop.nl/a-60315158/fermentatiepotten/weckpot-rubber-ring-9cm/

Dat is dus die verrotte ring die commercieel gezien totaal niet interessant is. Wel de weckpot(ten) die wij verkopen. Zoals: https://www.kefirshop.nl/a-54711959/fermentatiepotten/bormioli-rocco-weckpot-1-5-liter/

Ik krijg Google het niet aan zijn verstand gepeuterd, wat ik ook doe. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling om je in allerlei kunstmatige bochten te wringen om Google maar te laten functioneren zoals het eigenlijk hoort. Bij veel CMS’en kun je simpelweg de canonieke pagina opgeven, mocht er twijfel zijn. En die is er nogal eens. Vooral als je je producten uitvoerig beschrijft (zoals wij doen). De Google logica van de crawler werkt verre van vlekkeloos, hoewel het wel beter wordt.

Zo heb ik nog een aantal voorbeelden en die zitten me qua SEO en dus verkoopkansen behoorlijk in de weg.
Om bij dit voorbeeld te blijven, nu moet ik via het rubber ringetje de klanten zien te verleiden om door te klikken naar de juiste pagina. Zal waarschijnlijk een bounce betekenen.

Groetjes,

Michel

Reputatie 7
Badge +16

Hi Michel,

Sorry dat ik nog geen reactie heb gegeven. Je verhaal is duidelijk, Ik heb je vraag intern doorgezet. Zodra ik meer info heb, laat ik het jou weten. 

Groet,
Ebbe

Hi Ebbe,

Beter een late dan geen reactie ;) Dank, ben benieuwd wat er mogelijk is.

Groetjes,

Michel

Reputatie 7
Badge +16

Hi Michel,

Ik heb een reactie ontvangen. Het opgeven van een canonieke url is niet mogelijk, maar gaat jouw probleem ook niet oplossen. Hiermee geef je bij Google aan dat er op 2 pagina's (bijna) dezelfde inhoud staat en sluit je 1 pagina dus uit, uit de zoekresultaten. Dan heb je helemaal niks, omdat 1 pagina niet geïndexeerd wordt. Wat je zou kunnen doen is de rubber ring opnieuw toevoegen als product en het huidige product dus verwijderen. Je hebt dan tijdelijk op het huidige product een 403, deze wordt vanzelf door Google uit de resultaten verwijderd. Het nieuwe product krijgt een een nieuwe URL, waardoor deze opnieuw geïndexeerd moet worden. Dat is het enige wat ik qua techniek kan bedenken. 

Groet,
Ebbe

Reageer