Mijn collega Sibel schreef een blog over teruglopende verkopen bij webwinkeliers. Dit lijkt ons een thema voor een interessante discussie in de community. Ik ben heel benieuwd: hoe ga jij om met de dalende verkoop op het moment? Of stijgt bij jou juist de verkoop en waardoor komt dat?
--- verkort blog: Kelderen de cijfers van je webshop? Dit is waarom! ---
Grote kans dat jij als webwinkelier – helaas – bij de groep (online) ondernemers hoort die de afgelopen tijd niet de beste maanden heeft gekend. Een webshop waar jij je hart en ziel in stopt, blijkt al een tijdje niet lekker te gaan. Shit! Wellicht ga je als reactie meer investeren in advertenties, of betwijfel je of je aanbod nog wel aansluit aan de vraag van je klant. Zoek het echter niet teveel bij jezelf; je bent namelijk niet de enige! Meerdere webshops hebben hier last van en dit is waarom.
-
Opgeheven coronamaatregelen. Je kunt weer naar fysieke winkels, uiteten in je favoriete restaurant, op vakantie met je gezin, noem maar op.
-
Consumentengedrag is veranderd. Het consumentenvertrouwen heeft onder andere invloed op de koopbereidheid van de consument. Deze is, volgens Centraal Bureau voor de Statistiek (2022), historisch laag.
-
Hoge inflatie. Goederen en diensten waren in maart 2022 9,7% duurder dan het jaar daarvoor. Dat betekent dat we niet alleen fors meer betalen voor een dozijn eieren, maar ook meer neerleggen voor bijvoorbeeld energie. Dan is het echt niet zo gek dat je webshop cijfers wat kelderen.
-
Laagseizoen. De vakanties komen eraan, gezinnen gaan op pad en bewaren liever het geld voor hun vakantiebestemmingen.
Tip
Mijn tip is om deze ‘rustigere’ periode te gebruiken om je webshop zelf te optimaliseren. Kunnen je (product)teksten beter? Zijn je foto’s wel duidelijk én leuk genoeg? Navigeert je webshop naadloos? Zelf zou ik nu niet als een bezetene meer gaan inzetten in advertenties. Zoals je leest, sta je er niet alleen voor en heeft het meer adverteren niet altijd even veel zin.
--- Klik hier voor het volledige blog ‘Kelderen de cijfers van je webshop? Dit is waarom!’ ---
Vraag
We zijn heel benieuwd: hoe ga jij om met de dalende verkoop op het moment? Of stijgt bij jou juist de verkoop? En waardoor komt dat?
Ik hoop op een interessante discussie.
Groet, Daan van WebwinkelKeur