Kelderen de cijfers van je webshop? Dit is waarom!

• 27 July 2022
  • 3 reacties
  • 165 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2

Mijn collega Sibel schreef een blog over teruglopende verkopen bij webwinkeliers. Dit lijkt ons een thema voor een interessante discussie in de community. Ik ben heel benieuwd: hoe ga jij om met de dalende verkoop op het moment? Of stijgt bij jou juist de verkoop en waardoor komt dat?

--- verkort blog: Kelderen de cijfers van je webshop? Dit is waarom! ---

Grote kans dat jij als webwinkelier – helaas – bij de groep (online) ondernemers hoort die de afgelopen tijd niet de beste maanden heeft gekend. Een webshop waar jij je hart en ziel in stopt, blijkt al een tijdje niet lekker te gaan. Shit! Wellicht ga je als reactie meer investeren in advertenties, of betwijfel je of je aanbod nog wel aansluit aan de vraag van je klant. Zoek het echter niet teveel bij jezelf; je bent namelijk niet de enige! Meerdere webshops hebben hier last van en dit is waarom. 

• Opgeheven coronamaatregelen. Je kunt weer naar fysieke winkels, uiteten in je favoriete restaurant, op vakantie met je gezin, noem maar op.

• Consumentengedrag is veranderd. Het consumentenvertrouwen heeft onder andere invloed op de koopbereidheid van de consument. Deze is, volgens Centraal Bureau voor de Statistiek (2022), historisch laag.

• Hoge inflatie. Goederen en diensten waren in maart 2022 9,7% duurder dan het jaar daarvoor. Dat betekent dat we niet alleen fors meer betalen voor een dozijn eieren, maar ook meer neerleggen voor bijvoorbeeld energie. Dan is het echt niet zo gek dat je webshop cijfers wat kelderen.

• Laagseizoen. De vakanties komen eraan, gezinnen gaan op pad en bewaren liever het geld voor hun vakantiebestemmingen.

Tip

Mijn tip is om deze ‘rustigere’ periode te gebruiken om je webshop zelf te optimaliseren. Kunnen je (product)teksten beter? Zijn je foto’s wel duidelijk én leuk genoeg? Navigeert je webshop naadloos? Zelf zou ik nu niet als een bezetene meer gaan inzetten in advertenties. Zoals je leest, sta je er niet alleen voor en heeft het meer adverteren niet altijd even veel zin.

--- Klik hier voor het volledige blog ‘Kelderen de cijfers van je webshop? Dit is waarom!’ --- 

Vraag

We zijn heel benieuwd: hoe ga jij om met de dalende verkoop op het moment? Of stijgt bij jou juist de verkoop? En waardoor komt dat?

Ik hoop op een interessante discussie.

Groet, Daan van WebwinkelKeur

Onder dit topic kunnen geen reacties worden geplaatst.

3 reacties

Reputatie 5
Badge +6

Bij mij is het inderdaad een stuk rustiger sinds de laatste lockdown is opgeheven. Soms zit er ineens weer een hele volle week tussen, geen idee hoe dat kan. 
Ik richt me op het verbeteren van mijn website, en vooral ook op het vertrouwen dat mijn website uitstraalt. Zo heb ik een chat knop toegevoegd en heb me bij @WebwinkelKeur aangesloten :-). 

Door 2 jaar corona ben ik ook gaan wennen aan bepaalde aantallen klanten en omzet. Maar daar kan ik nu niet meer van uitgaan. Ik leg nu de huidige resultaten naast 2019. En dan zie ik dat ik toch wel flink gegroeid ben. Dus ondanks dat het nu rustiger is dan in 2020 en 2021 mag ik zeker niet klagen!

Reputatie 7
Badge +8

Om extra vertrouwen uit te stralen hebben we de webwinkelkeur widget toegevoegd. Onze webshop is door corona ontstaan, daarvoor hadden we alleen onze fysieke winkel. Vergelijken is voor ons dus lastig. Voor iedereen die al langer een webshop draait zou ik zeggen vergelijk dit jaar met 2019 dat is realistischer denk ik. 

Reputatie 5
Badge +7

Wij hebben onze omzet al bewust niet vergeleken met de afgelopen 2 jaar, maar mogen ten opzichte van 2019 ook niet klagen. 
Natuurlijk blijft het frustrerend dat je de ene week een top omzet haalt en het de week erna weer super rustig is. Ik blijf dat een onverklaarbaar iets vinden. 
Maar voor ons zijn de rustige maanden juist om alles voor het beurs seizoen klaar te zetten en natuurlijk wat extra aandacht aan de website.