F.A.Q.

De perfecte productomschrijving

  • 6 mei 2020
  • 0 reacties
  • 298 Bekeken

Reputatie 7
Badge +16
  • Community Manager
  • 1331 reacties

Het kan je bezoeker net dat zetje geven om je product te kopen: de omschrijving. Hier geven we je een spoedcursus met de belangrijkste tips voor een perfecte productomschrijving. 

Kort en bondig

Als verkoper ben je natuurlijk super enthousiast over je product. En wat doen we als we enthousiast zijn? Juist, heel veel erover vertellen. Maar van lange teksten wordt niemand vrolijk. Probeer dus zo kort en bondig mogelijk je teksten te schrijven. Hoe kun je daarvoor zorgen?

  • Ga na: is dit écht belangrijk om te vertellen? Zo niet, dan laat je het weg. 
  • Kan het in bulletpoints? Dat brengt overzicht en zorgt er vaak voor dat je minder woorden nodig hebt.
  • Laat iemand anders je tekst controleren op dit punt. Het liefst iemand die je product niet kent, want ook diegene moet je tekst begrijpen. 

Ben compleet
Oke, oke, je tekst willen we het liefst zo kort mogelijk. Maar zorg er wel voor dat je omschrijving compleet is. Denk bijvoorbeeld aan: afmeting, kleur, materiaal, en dingen als in welke richting een deurtje opent. Zo'n compleet mogelijke omschrijving draagt bij aan de vindbaarheid in zoekmachines en verkleint de kans op retouren.

:bulb:TIP: Je kunt specificaties toevoegen als extra veld. Hoe je dat doet, lees je hier


Schrijf actief
Actief taalgebruik is duidelijker, overtuigt de bezoeker sneller én het is vaak ook korter dan passief taalgebruik. Goed om dat in gedachten te houden bij het schrijven van je teksten! Voorbeeld:

Passief: ’je pakket zal worden verstuurd binnen 2 werkdagen’

Actief: ‘je pakket versturen we binnen 2 werkdagen’.

Zorg voor leesbaarheid

Veel bezoekers lezen je productomschrijving niet, maar scannen die. Zorg dat je hierop inspeelt met bijvoorbeeld een duidelijke titel, 3-5 bulletpoints en door belangrijke woorden schuin- of dikgedrukt te maken.

Link naar bijpassende producten
Stel: je bezoeker heeft interesse in een theemok en jij hebt daar ook nog een bijpassende theepot bij. Natuurlijk laat jij je kans om die theepot aan te prijzen dan niet liggen. Je kunt deze benoemen en ernaar linken in de productomschrijving en/of bijpassende producten tonen wanneer iemand een product in zijn winkelmandje stopt. Wil je weten hoe je bijpassende producten toont? Check dan deze instructie 

Zo, dat waren 5 tips om je productomschrijving te optimaliseren. Heb je zelf nog tips? Laat het ons weten in een reactie! 


0 reacties

Geen reactie

Reageer