Vanaf 2023 zijn valse prijsverminderingen verboden

• 6 December 2022
  • 8 reacties
  • 249 Bekeken

Reputatie 7
Badge +16
  • Community Manager
  • 2690 reacties

Het ministerie van Economische zaken meldt deze ochtend dat het vanaf 2023 verboden is om valse prijsverminderingen toe te passen. Dit houdt in dat de getoond vanaf prijs de laagste prijs moet zijn die in de laatste dertig dagen gold voordat de aanbieding wordt aangekondigd. Het is dus niet mogelijk om vlak voor de aanbieding de prijzen eerst te verhogen om ze daarna in de actie te doen. 

Wat vind jij? Is dit een goede maatregel of juist niet? Laat een reactie achter in de comments 👇

8 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Prima regel. Een aanbieding hoort een aanbieding te zijn. Misleiding is een vorm van oplichting.

Reputatie 6
Badge +8

Goede regel! Maar vraag me dan ook gelijk af hoe dit te controleren valt.. vooral bij supermarkten, die maken er een potje van.

Reputatie 2
Badge

Goede regel! Maar vraag me dan ook gelijk af hoe dit te controleren valt.. vooral bij supermarkten, die maken er een potje van.

Die maken er een iets kleiner potje van en geven dan “korting”. 

Reputatie 7
Badge +16

Voor de liefhebbers, hier lees je het hele artikel.

Reputatie 5
Badge +5

Persoonlijk vind ik  het bizar dat ‘valse prijsverminderingen’ tot nu toe dus niet illegaal waren…

Maar mijn zege hebben ze 🙂

Reputatie 3
Badge +1

Vraag me af hoe dit te controleren valt.

Voor onze webwinkel werken we met vers producten die vaak een dagprijs hebben. Als we reserveren op de dagprijs van vandaag en daar een aanbieding op maken en deze nu hoger ligt dan vorige maand dan zou dat in theorie dus een verhoging i.p.v. een korting zijn??

Reputatie 5
Badge +5

In het document bij de belastingdienst een uitzondering voor beperkt houdbare producten

Uitzondering voor producten die snel bederven of een beperkt houdbaar zijn

Ook uitgezonderd zijn producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben. Hiervoor mag de verkoper als 'van-prijs' de prijs hanteren die gold direct voorafgaand aan de prijsvermindering. Hierbij kan worden gedacht aan bederfelijke levensmiddelen zoals vis, vlees, zuivel, verse groenten en fruit die slechts enkele dagen worden aangeboden en waarvan de prijs snel kan wijzigen. Het is voor verkopers onpraktisch om de prijs hiervan gedurende die tijd bij te houden. Bovendien is het uit oogpunt van duurzaamheid belangrijk dat regels voor prijsverminderingen helpen om voedselverspilling tegen te gaan.

Reputatie 3
Badge +1

Het ministerie van Economische zaken meldt deze ochtend dat het vanaf 2023 verboden is om valse prijsverminderingen toe te passen. Dit houdt in dat de getoond vanaf prijs de laagste prijs moet zijn die in de laatste dertig dagen gold voordat de aanbieding wordt aangekondigd. Het is dus niet mogelijk om vlak voor de aanbieding de prijzen eerst te verhogen om ze daarna in de actie te doen. 

Wat vind jij? Is dit een goede maatregel of juist niet? Laat een reactie achter in de comments 👇

In het document bij de belastingdienst een uitzondering voor beperkt houdbare producten

Uitzondering voor producten die snel bederven of een beperkt houdbaar zijn

Ook uitgezonderd zijn producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben. Hiervoor mag de verkoper als 'van-prijs' de prijs hanteren die gold direct voorafgaand aan de prijsvermindering. Hierbij kan worden gedacht aan bederfelijke levensmiddelen zoals vis, vlees, zuivel, verse groenten en fruit die slechts enkele dagen worden aangeboden en waarvan de prijs snel kan wijzigen. Het is voor verkopers onpraktisch om de prijs hiervan gedurende die tijd bij te houden. Bovendien is het uit oogpunt van duurzaamheid belangrijk dat regels voor prijsverminderingen helpen om voedselverspilling tegen te gaan.

Blijft lastig denk ik. Met ons andere bedrijf zijn wij actief in de evenementen branche. Voor veel producten weten we nu al dat vanaf januari een prijsverhoging gaat optreden.

Als we in januari een korting zouden moeten geven onder de verkoopprijs die in de laatste 30 dagen gold dan zou er geld boven op moeten. Dat doen we dus niet :)

Reageer