Vakantiegeld zorgt voor piekbestellingen en vertraging bij PostNL

• 7 June 2023
  • 11 reacties
  • 153 Bekeken

Reputatie 7
Badge +16
  • Super user
  • 2858 reacties

PostNL heeft te maken met vertragingen bij het bezorgen en retourneren van pakketten door een onverwacht grote hoeveelheid bestellingen, vooral door vakantiegeld en vrije dagen. Bezorging heeft voorrang op retouren en er worden extra ritten gemaakt, maar extra personeel inzetten lukt niet. Het mooie weer leidt nu ook nog tot extra bestellingen.

📦 PostNL heeft te maken met vertragingen door grote hoeveelheid bestellingen
🚚Bezorging heeft voorrang op retouren en extra ritten worden gemaakt
👋Extra personeel inzetten lukt niet
️☀Mooi weer leidt tot extra bestellingen

Lees het hele artikel op nu.nl

Merk jij ook een grotere hoeveelheid aan bestellingen? 

11 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Ik denk dat het heel erg afhangt van de branche waar je in zit of het nu drukken is. 
Vakantiegeld heeft bij mij geen invloed volgens mij. 
Het is nu wel iets rustiger, maar dit is wel een heel goed 2e kwartaal tot nu toe. 

Je kan toch terugkijken in je boekhouding om te kijken naar voorgaande jaren?
Zo doe ik dat tenminste. Ik vergelijk dan vooral kwartalen. Want die zijn mooi afgerond door de kwartaalaangiftes. Maar door de corona jaren kan je niet goed vergelijken vind ik.

Klopt, ik vergelijk in mijn boekhouding, maar omdat ik naast de webshop ook nog andere diensten aanbied als ontwerpstudio is dat weer wat lastiger. In mijn boekhouding komt alles ‘op de grote hoop’, en in het systeem van MWW heb ik mooi enkel de webshop staan qua statistieken. 😅

Inderdaad geeft corona weer een totaal ander beeld, want toen piekte de verkoop ook ten opzichte van andere jaren.

Reputatie 4
Badge +6

Merk jij ook een grotere hoeveelheid aan bestellingen? Totaal niet.

Reputatie 7
Badge +16

Dat is zonde. Hoe zit het met voorgaande jaren? 

Reputatie 7
Badge +8

Bij ons en in het algemeen onze branche is het een stuk rustiger dan gewoonlijk. 

Reputatie 2
Badge +1

Ik vind het een vaag verhaal. En dan is mijn vraag aan jullie @Ebbe : merken jullie dat de MWW shops meer bestellingen te verwerken hebben ? Ik hoor namelijk van collega's alleen maar dat het veel rustiger is dan voorgaande jaren. En vorig jaar was er óók vakantiegeld, waren er óók vrije dagen en was het óók mooi weer.

Van mensen die bij PostNL werken hoor ik héle andere verhalen: dat dit niks te maken heeft met de grote hoeveelheden bestellingen, maar alles met interne reorganisaties, weglopen van personeel, etc, etc. 

Maar het is natuurlijk veel mooier om te vertellen dat er vertragingen zijn omdat iedereen zwembadjes en zomerkleding bestelt. Tuurlijk. 

Reputatie 4
Badge +6

De overzichten van voorgaande jaren zijn niet makkelijk na te kijken in het systeem, in de boekhouding duiken is niet mijn ding. Wat ik mij afvraag, is waar MWW op dit moment mee bezig is, de ontwikkeling lijkt al weer langere tijd stil te staan. Ik blijf zeuren om import en export en csv mogelijkheden, en bulkbewerkingen van bijvoorbeeld meta info en teksten voor de website en voor facebook. Het zou zoveel beter kunnen worden.

Reputatie 7
Badge +9

Volgens mij heeft PostNL al lange problemen qua levering. 😅 Ik heb er met de webshop *afkloppen* nog weinig last van gelukkig, hier en daar vertraging met een dag, maar ik wacht zelf al sinds 5 mei op een pakket en niemand weet waar het gebleven is. 😒

Qua bestellingen is het bij mij in de shop altijd in de zomerperiode wat rustiger, het woonaccessoires-seizoen is beter in het najaar, voorjaar en rond de kerst. Overigens wat meerdere hier zeggen, ben ik wel benieuwd of er iets op de planning staat qua mogelijkheid om terug te kijken naar voorgaande jaren, dat je inderdaad kunt vergelijken - gaat het juist beter of minder, en heb je iets anders gedaan vorig jaar of juist dit jaar. Lijkt me interessant om inzicht in te hebben.

Reputatie 7
Badge +16

Terugkijken op voorgaande jaren, kun je dat niet in Google Analytics? 

Reputatie 7
Badge +16

Wij zien in de week van het vakantiegeld inderdaad een piek in het aantal orders, maar dat is niet nieuw. Dat is elk jaar aan de orde. 

Reputatie 5
Badge +6

Ik denk dat het heel erg afhangt van de branche waar je in zit of het nu drukker is. 
Het is nu wel iets rustiger, maar dit is wel een heel goed 2e kwartaal tot nu toe. 

Zo doe ik dat tenminste. Ik vergelijk dan vooral kwartalen. Want die zijn mooi afgerond door de kwartaalaangiftes. Maar door de corona jaren kan je niet goed vergelijken vind ik.

Reputatie 5
Badge +6

Ik denk dat het heel erg afhangt van de branche waar je in zit of het nu drukken is. 

Klopt, ik vergelijk in mijn boekhouding, maar omdat ik naast de webshop ook nog andere diensten aanbied als ontwerpstudio is dat weer wat lastiger. In mijn boekhouding komt alles ‘op de grote hoop’, en in het systeem van MWW heb ik mooi enkel de webshop staan qua statistieken. 😅

Inderdaad geeft corona weer een totaal ander beeld, want toen piekte de verkoop ook ten opzichte van andere jaren.

O ja, dan is het lastiger om het overzicht te hebben….

Reageer