Nieuws

Twentse ondernemers willen de berg retouren verkleinen

• 7 December 2021
  • 6 reacties
  • 76 Bekeken

Reputatie 7
Badge +16
  • Community Manager
  • 2737 reacties

Dagelijks worden er zo'n 60.000 retourzendingen per dag verstuurd. Dat is voor jullie als ondernemers enorm vervelend, maar ook is het slecht voor het milieu. Drie Twentse ondernemers hebben een speciale sticker ontworpen waarmee dit probleem voor een groot deel moet verhelpen. Je leest het hele artikel op de website van rtl nieuws

Wat vind jij van deze oplossing? Denk je dat dit kan bijdragen aan het verminderen van het aantal retouren? Laat het hieronder weten in een reactie:point_down:

6 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Interessant! Gelukkig heb ik niet al te vaak te maken met retouren, ook omdat ik producten verkoop die niet gepast worden zoals bij kleding of schoenen het geval is. Dus bij mijn producten (woonaccessoires) zijn de juiste maten, een goede omschrijving van het materiaal/gevoel en goede foto's gelukkig vaak al voldoende. Ik zou ook liever niet zo’n sticker op een mooi geglazuurde vaas willen plakken. :sweat_smile:  Maar kan me voorstellen dat het voor kleding en schoenen wel kan werken, vooral omdat er mensen zijn die het voor een avondje aantrekken en dan terugsturen (dat mensen zo denken vind ik onbegrijpelijk, maar enfin :see_no_evil:). Het is een beetje zo'n ‘broken seal’-idee, wat je wel eens bij CD's of DVD's zag.

Misschien nog een tip vanuit dit bericht: ik las dat veel shops de retouren vernietigen. Ik bied retouren aan als ‘tweedekans product’ (doet overigens een Coolblue e.d. ook, met name als enkel de doos beschadigd is bijvoorbeeld). Ik had toevallig een keer een retour van een handgemaakt kussen, omdat de klant een ‘vleug’ in het velours te veel op een gaatje vond lijken. Ik heb toen een nieuw kussenhoesje toegestuurd, en dat geretourneerde hoesje biedt ik nu aan op de webshop met korting. Voor de persoon die dat niet storend vindt en een voordeeltje mee wil pakken. :wink: Eerlijkheidshalve ook om mezelf een tweede retour te voorkomen. Ik doe dat ook met producten die vanuit de leverancier al met een vlekje o.i.d. arriveren. 

Ik las in het stuk ook dat sommige webwinkeliers een bijdrage vragen voor een retour. Ik geloof dat H&M dat (vroeger althans) ook doet, die vragen geloof ik € 1,- per retour voor niet-leden. Ben ook wel benieuwd of er hier mensen daarmee werken en merken dat de retouren daardoor afnemen?

Reputatie 7
Badge +8

Mag je wettelijk wel een bijdrage vragen voor retour behalve de retourverzendkosten?

Reputatie 7
Badge +16

Als ik online ga shoppen, dan check inderdaad altijd of er '’tweedekansjes'’ zijn. Het maakt mij niet uit of de verpakking of iets dergelijks beschadigd is. Het is voor mij iets voordeliger en de producten hoeven niet weggegooid te worden. 

@Michel vG Goede vraag. Ik ga vragen of iemand van Webwinkelkeur hier duidelijkheid over kan geven. Ik zou het als consument niet raar vinden om een bedrag te moeten betalen om een product retour te zenden. Maar als winkelier is het denk ik best een lastige vraag. Als de ene partij het gratis aanbiedt, en jij laat klanten ervoor betalen, dan kan dit zomaar klanten kosten :thinking:

Reputatie 3
Badge +2

@Michel vG Hey Michel, goede vraag stel je daar! Het is niet toegestaan om meer kosten in rekening te brengen dan de werkelijk gemaakte kosten. Je mag de klant dus wel zelf de retourkosten laten betalen. Maar het is niet toegestaan om kosten te rekenen voor bijvoorbeeld het verwerken van de retour. Geeft dit je meer duidelijkheid? ^Lana

Reputatie 7
Badge +8

Jazeker. Wij vragen dat ook niet maar ik was er ook een beetje vanuit gegaan dat dat niet mag. Maar nu is het vior iedere lezer duidelijk. Bedankt.

Reputatie 6
Badge +9

We hebben gelukkig ook weinig retour. Dat komt denk ik ook omdat de retourkosten voor rekening van de klant zijn. Het gratis terug sturen is denk ik de trigger om online veel te bestellen, achteraf te betalen en dan retour sturen. Dan maar minder bestellingen en daardoor minder retour, woonaccessoires ed komen nauwelijks retour. 

Wel goed gevonden van deze ondernemers, kan me er ook helemaal niets bij voorstellen dat iets gedragen/gebruikt retour komt. 

Reageer