Thuiswinkel.org wil verplicht achteraf betalen uit de wet

• 17 May 2023
  • 7 reacties
  • 85 Bekeken

Reputatie 7
Badge +16
  • Community Manager
  • 2778 reacties

In April heeft thuiswinkel.org geuit dat zij de verplichte achteraf betaaloptie afgeschaft moet worden. Zij stellen dat de wet sterk verouderd is die inmiddels echt geschrapt mag worden. Lees het hele artikel hier.

Wat vind jij? Moet het verplicht stellen van een achteraf betaaloptie geschrapt worden? Discussieer hieronder mee👇

7 reacties

Reputatie 4
Badge +6

Wet of niet, de optie achteraf gewoon niet aanbieden. Wie controleert het? Helemaal niemand.

Reputatie 5
Badge +5

Hoe eerder die verdwijnt, hoe beter.

Overigens wordt er wel degelijk op gecontroleerd. Misschien als je een kleine webwinkel bent, dat het dan niet opvalt maar een keurmerk zul je al niet krijgen zonder de achterafbetaal methode te hebben om maar wat te noemen.

Maar inhoudelijk: Ik vind achteraf betalen gewoon fout. Mensen ‘misbruiken’ de optie om iets te kopen waar ze (nog) geen geld voor hebben. Of ze kopen iets en er blijkt achteraf dat ze toch niet genoeg geld overhouden en sturen het retour. 

Of nog erger: Ze bouwen bij een achterafbetaal provider een schuld op. (En die zijn vaak niet heel gemakkelijk)
En je betaalt ook nog eens meer als klant.

Het enige waar ik het goed voor vindt, is wanneer je voor het eerst bij een nieuwe winkel koopt, die je nog niet (helemaal) vertrouwt. Dan gebruik ik het soms ook zodat ik weet dat ik nooit mijn geld kwijt raak.

Maar daar kan een andere oplossing voor komen door bijvoorbeeld intermediair. Net zoals marktplaats doet. Dus je betaalt wel direct maar de winkel krijgt zijn / haar /het geld pas wanneer de klant heeft bevestigd het product te hebben.

Kortom: Het zal me vast wat omzet schelen in het begin maar het is veel gezonder om geen achteraf betalen meer te hebben! (en welkom terug @Ebbe! Misschien ligt het aan mij maar ik heb je een tijdje gemist op het forum 😁)

Reputatie 5
Badge +6

Dat de verplichting stopt zou wel fijn zijn. Achteraf betalen is niet geschikt voor elke shop. Ik vind dat je er als shop zelf voor moet kunnen kiezen. 
Ik heb het uiteindelijk toch toegevoegd omdat ik een keurmerk wilde. Maar in mijn winkel wordt er weinig gebruik van gemaakt. 

Reputatie 5
Badge +7

Wij zien momenteel dat er meer gebruik van wordt gemaakt maar ook van paypal.
Maar ik vind het gewoon belachelijk dat wij dat verplicht aan moeten bieden.
Laat een webwinkelier zelf bepalen welke betaaldiensten hij aanbiedt. En ook of hij er wel of geen geld voor vraagt. 

Reputatie 7
Badge +9

Een afschaffing zou goed zijn. Met name voor mensen die maar blijven kopen op rekening en daarmee in de problemen komen. En inderdaad niet iedere webshop is er geschikt voor. Bij een kledingwinkel kan ik me voorstellen dat het prettig is als je nog niet alles meteen hoeft te betalen omdat je nog wil passen. Maar je hebt dan ook mensen die exorbitant schandalige aantallen kleding bestellen en 80% weer retourneren. Wordt je als ondernemer ook doodongelukkig van. Ga dan een dagje de stad in om te shoppen. 😅 In mijn webshop wordt er af en toe gebruik van gemaakt, maar merendeel betaald via iDEAL. Maar je moet de optie inderdaad wel aanbieden om een keurmerk te mogen voeren. En daarnaast denk ik dat consumenten het op dit moment ook gewend zijn dat ze overal met Afterpay o.i.d. kunnen betalen.

Ik zou zeggen laat de keuze bij de webwinkelier of ze het wel of niet aanbieden. Of zorg dat je het kunt aanbieden bij je ‘vaste’ klanten met een account of na een paar bestellingen. Ik geloof dat Wehkamp zoiets ook heeft, daar kun je niet meteen bij het aanmaken van een account op rekening betalen, maar moet je je kredietwaardigheid wel aantonen bij de eerste bestellingen (was vroeger ook anders nog geloof ik, maar zij hebben dat aangepast). Toen ik net met mijn webshop startte jaren geleden, was het ook al verplicht, maar was Afterpay bijvoorbeeld nog niet echt een gemeengoed. Dus bood ik achteraf betalen op factuur aan. Slechte keuze, want daardoor ben ik helaas in de beginjaren opgelicht. 😣 Gebeurtenis uit 2015, waar ik nu in 2023 overigens wel een schadevergoeding voor heb gekregen voor het verkoopbedrag waarvoor ik opgelicht ben. Dus het loont toch om aangifte bij de politie te doen ondanks dat het dan pas 6 á 7 jaar later bij de rechtbank is voor gekomen. 😅

Reputatie 7
Badge +16

Ik had wel verwacht dat veel webwinkeliers geen voorstander zijn van achteraf betalen. Ik maakte er zelf vaak gebruik van, maar tegenwoordig gebruik ik steeds vaker PayPal. Merken jullie ook dat steeds meer mensen andere opties gebruiken, of ben ik de enige?

P.s. @Richard ik was 5 weken afwezig i.v.m. ouderschapsverlof👶

Reputatie 5
Badge +5

@Ebbe  Lijkt me een geweldige reden ;-) (Gefeliciteerd nog!)

On topic: Het is bij mij heel wisselend. Nieuwe klanten gebruiken vaak achteraf betalen maar na een paar keer schakelen te over op iDeal. Maar er zijn ook klanten die altijd achteraf betalen gebruiken. Maar gemiddeld genomen is denk (dit is een gok) iets meer dan de helft iDeal en de rest verspreid over paypal, achteraf betalen, creditcard en vooraf overmaken)

Reageer