Nieuwe campagne: Ken je de webshop nog niet? Eerst reviews checken

  • 22 November 2022
  • 13 reacties
  • 189 Bekeken

Reputatie 7
Badge +16
  • Community Manager
  • 2617 reacties

Vandaag is de campagne ‘Ken je de webshop nog niet? Eerst reviews checken’  van start gegaan. Dit op initiatief van De Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum (ECC), de Fraudehelpdesk en het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie.

Deze organisaties ontvangen veel meldingen van consumenten die online een aankoop hebben gedaan en waarbij dit niet altijd goed is gegaan. Hierbij gaat het om webshops die niet of te laat leveren, geen geld terug bij retouren of zelfs de producten helemaal niet leveren. 

In een artikel op het AD staat ‘De helft van de Nederlanders heeft weleens problemen gehad met de levering van zijn pakketje: meestal moesten ze lang wachten op de bestelling (26 procent), soms was er er iets mis met het product (14 procent) of erger, was er sprake van oplichting (10 procent), waarbij ze konden fluiten naar hun geld.’

Genoeg redenen voor deze organisaties om consumenten te waarschuwen tegen webshops die geen kwaliteit leveren. Maar wat kan jij doen om betrouwbaar over te komen? Hieronder een aantal punten👇

 

  • Zorg dat je reviews verzameld op de bekende sites zoals Kiyoh en Google
  • Heb je een keurmerk zoals Webwinkelkeur of Trustedshop? Toon deze dan in je shop en laat de resultaten (reviews) terugkomen. 
  • Plaats een telefoonnummer, email adres en een fysiek adres op je webshop
  • Plaats je KvK nummer op je webshop
  • Bied betaalmogelijkheden die de consument kopersgarantie biedt, zoals creditcard en PayPal. Of bied de mogelijkheid om achteraf te betalen. 

Heb jij nog meer of andere ideeën om zo betrouwbaar mogelijk over te komen? Laat het ons weten in een reactie hieronder👇

 


13 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Naast bovenstaande punten ben ik transparant over wie ik ben. Dus ik heb mijn eigen foto op de webshop staan, zodat je ook ziet wie erachter zit en met wie je contact hebt. Naar mijn inziens wekt dat ook vertrouwen, buiten dat de punten die je noemt uiteraard nog belangrijker zijn.

Reputatie 7
Badge +16

Naast bovenstaande punten ben ik transparant over wie ik ben. Dus ik heb mijn eigen foto op de webshop staan, zodat je ook ziet wie erachter zit en met wie je contact hebt. Naar mijn inziens wekt dat ook vertrouwen, buiten dat de punten die je noemt uiteraard nog belangrijker zijn.

Ja absoluut, goed punt. Het hebben van een goede over ons pagina is zeker belangrijk. Ik heb een topic geschreven waarin wordt uitgelegd hoe je een over-ons pagina goed inzet. Hierin wordt jouw shop ook benoemd, Rianne😎

Het topic lees je hier👇

 

Reputatie 7
Badge +9

Laat een klant ook makkelijk contact met je op kunnen nemen. En niet zoals nu bij heel veel webwinkels dat je niet eens meer telefonisch contact kan krijgen. En een contactpagina heel erg ver verstopt zit.  

Reputatie 7
Badge +9

Laat een klant ook makkelijk contact met je op kunnen nemen. En niet zoals nu bij heel veel webwinkels dat je niet eens meer telefonisch contact kan krijgen. En een contactpagina heel erg ver verstopt zit.  

Ik las dat dat inderdaad niet meer mag, je moet vanaf heden als verplichting een telefoonnummer vermelden.

Reputatie 5
Badge +5

Volgens mij is het niet verplicht om een telefoonnummer direct te tonen (probeer maar het nummer van bol.com eens te vinden als consument. Het lukt maar het is VERRE van gemakkelijk. Je moet eerst door een chatbot heen. Basic-Fit zelfde verhaal en dat zijn geen kleintjes).

Het is verplicht om de consument altijd direct met je te kunnen laten communiceren maar dat mag zelfs een contactformulier of een chat of wat dan ook zijn. Als je maar duidelijk maakt hoe je communiceert.

Ik heb zelf overigens gewoon een direct telefoonnummer en e-mailadres in de footer staan en vind dat ook logisch en het meest prettig voor de klant.

Tegelijkertijd begrijp ik wel dat bedrijven daar voorzichtiger mee worden. Ik word dagelijks lastig gevallen. Dat varieert van grappenmakers, mensen die het leuk vinden iemand te bedreigen, blind dates (serieus), mensen die je hele voorraad voor een euro willen kopen en mensen van een helpdesk die zeggen dat ik pc problemen heb die ze wel even voor me willen oplossen.

Dus soms twijfel ik ook of ik het wel wil laten staan :-)

Maar ik juich transparantie en (echte) reviews alleen maar toe dus kom maar op!

Reputatie 7
Badge +9

Volgens mij is het niet verplicht om een telefoonnummer direct te tonen (probeer maar het nummer van bol.com eens te vinden als consument. Het lukt maar het is VERRE van gemakkelijk. Je moet eerst door een chatbot heen. Basic-Fit zelfde verhaal en dat zijn geen kleintjes).

Het is verplicht om de consument altijd direct met je te kunnen laten communiceren maar dat mag zelfs een contactformulier of een chat of wat dan ook zijn. Als je maar duidelijk maakt hoe je communiceert.

Ik heb zelf overigens gewoon een direct telefoonnummer en e-mailadres in de footer staan en vind dat ook logisch en het meest prettig voor de klant.

Tegelijkertijd begrijp ik wel dat bedrijven daar voorzichtiger mee worden. Ik word dagelijks lastig gevallen. Dat varieert van grappenmakers, mensen die het leuk vinden iemand te bedreigen, blind dates (serieus), mensen die je hele voorraad voor een euro willen kopen en mensen van een helpdesk die zeggen dat ik pc problemen heb die ze wel even voor me willen oplossen.

Dus soms twijfel ik ook of ik het wel wil laten staan :-)

Maar ik juich transparantie en (echte) reviews alleen maar toe dus kom maar op!

Ben heel benieuwd hoe de grote webshops dat inderdaad gaan doen.


Ben het met je eens dat het lastig is hoor om je telefoonnummer duidelijk op je shop te hebben staan. Je wordt inderdaad platgebeld voor reclame en dergelijke.

Reputatie 6
Badge +8

En niet te vergeten de spammail. Elke dag meerdere mails voor de gekste dingen. Dat seo bedrijven mailen snap ik wel al zou ik nooit met zo een in zee gaan, als ik dat wil zoek ik er zelf wel een. Maar dat ze ons matrassen willen verkopen begrijp ik niet echt om maar een voorbeeld te noemen. En het mail adres als afbeelding vind ik dan weer lastig voor de klanten. 

Reputatie 7
Badge +16

Het is mij niet echt duidelijk dat het ook daadwerkelijk in je footer moet staan (die altijd zichtbaar is). Bol.com heeft het telefoonnummer onder de ‘bedrijfsgegevens’ staan. Het linkje naar de bedrijfsgegevens staan in de footer. Wellicht dat deze manier wat minder vervelende mensen oplevert. 

Reputatie 5
Badge +5

Is toch een beetje sneaky? Want bij ‘contact opnemen’ is hij nergens te vinden en daar ga je kijken als je contact wil opnemen. 

Reputatie 7
Badge +16

Ja eens. Het voelt ook een beetje als de '’grens'’ opzoeken. 

Reputatie 7
Badge +16

En waarschijnlijk is het ook zo dat als je ze belt, je de voicemail krijgt 😅 

Reputatie 2
Badge +1

Een telefoonnummer is niet verplicht. Op de site van de ACM kun je precies lezen waar je op dit moment aan moet voldoen. Naast een e-mail mogelijkheid moet je tenminste 1 andere contact optie aanbieden. Persoonlijk vind ik telefonie dan ook de beste optie al bellen ze bijna nooit. Gaat voor de klant denk ik om het gevoel dat de mogelijkheid er is. Ik kijk regelmatig even of er wijzigen zijn. https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/verkopen-aan-consumenten/checklist-verkoop-via-internet 

E-mail spam is inderdaad vreselijk de laatste tijd idd @Michel vG Matrassen idd 😂, hypotheken, zonnepanelen, laadpalen, slecht vertaalde SEO aanbiedingen. Een afbeelding waarin de contact gegevens staan kan idd helpen omdat bots deze niet kunnen scannen. Als je contact gegevens maar onder elke pagina zichtbaar zijn in de footer mag dat. Heb het idee dat het echter ook veel via social media gebeurd. 
 

 

 

Reputatie 6
Badge +8

Ja dat hele lijstje inderdaad.

Reageer