Meer dan 60% van consumenten wil duurzaam online shoppen

• 29 June 2022
  • 5 reacties
  • 68 Bekeken

Reputatie 7
Badge +16
  • Community Manager
  • 2470 reacties

Uit onderzoek van Thuiswinkel.org is gebleken dat 66% van de consumenten graag duurzaam online wilt winkelen. Echter weten consumenten vaak niet hoe ze dit moeten doen. Hier kunnen jullie, als webwinkelier, voor handvatten geven. 

Om consumenten te helpen duurzaam te winkelen, moeten webshops hen meer informatie bieden. “Consumenten zien webwinkels als belangrijke informatiebron als het gaat om duurzaamheid van het product of de afleveroptie, geeft het onderzoek aan. Hieronder volgt enkele interessante uitkomsten.

• 68% kiest voor een duurzame afleveroptie
  • Consumenten willen minder plasticgebruik
  • Meeste impact van product zit in productie ervan

Lees het hele artikel op ecommercenews.nl

Voor input voor een nieuw blog over '’groen ondernemen'’ zijn we op zoek naar jullie input. Welke manieren gebruiken jullie op klanten te wijzen op groen ondernemen, zoals bijvoorbeeld duurzame verpakkingen, duurzaam verzenden? Laat het ons weten in een reactie hieronder, eventueel met een voorbeeld en wie weet delen we jouw input in een blog. 

5 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Wij kunnen gelukkig al jaren verzenden met het verzendmateriaal wat wij ook aangeleverd krijgen van leveranciers. We hergebruiken de doosjes, dat is goed voor het milieu en scheelt weer een hoop geld voor verpakkingen. Door het het hergebruiken van deze verpakkingen laten wij graag aan de consument zien dat wij materiaalreductie serieus nemen.

Reputatie 4
Badge +5

@powerfulproducts.nl  Dat doe ik ook. (en de brievenbuspakketjes zijn altijd van recycled materiaal) Ik zou alleen willen dat ik de optie in mijn winkel mocht  (van de overheid) om een klant de keuze te geven om van het herroepingsrecht af te zien. Nu moet ik iedere tweedehands film of game sealen zodat ze alleen ongeopend teruggestuurd mogen worden (dus niet film kijken en dan terugsturen zeg maar). Ik weet zeker dat heel veel mensen het vinkje aankruisen omdat ze zeker weten dat ze hem gaan houden…

Scheelt plastic en geld! Maar wat schetst mijn verbazing. Ik mag dat wel doen maar als een klant hem dan alsnog retour wil sturen dan mag dat gewoon want ik mag deze vraag wel stellen maar hij heeft geen waarde omdat het herroepingsrecht daar altijd boven staat (zowel webwinkelkeur als thuiswinkel.org hebben dit bevestigd)

Enneh….klanten die 3 broeken bestellen met opvolgende maten...deden die ook mee aan het onderzoek. (want daar zijn er ongelooflijk veel van)

Klanten willen misschien duurzame producten maar als we het gratis retouren (of dat de webwinkel de verzendkosten moet vergoeden) zouden afschaffen dan wordt er echt aan het milieu gedacht en bestellen mensen minder snel. Misschien iets minder omzet maar ik zou het toejuichen.

Reputatie 6
Badge +8

Wij hebben de afgelopen 2 jaar ook vrijwel alles kunnen versturen met dozen die we zelf van leveranciers ontvangen. Ook de vulling zoals luchtkussens en foam bewaren we en gebruiken we opnieuw. Ik heb wel wat nieuwe dozen staan maar er debk ik pas 5 of 10 gebruikt in 2 jaar. 

Reputatie 1
Badge

@powerfulproducts.nl  Dat doe ik ook. (en de brievenbuspakketjes zijn altijd van recycled materiaal) Ik zou alleen willen dat ik de optie in mijn winkel mocht  (van de overheid) om een klant de keuze te geven om van het herroepingsrecht af te zien. Nu moet ik iedere tweedehands film of game sealen zodat ze alleen ongeopend teruggestuurd mogen worden (dus niet film kijken en dan terugsturen zeg maar). Ik weet zeker dat heel veel mensen het vinkje aankruisen omdat ze zeker weten dat ze hem gaan houden…

Scheelt plastic en geld! Maar wat schetst mijn verbazing. Ik mag dat wel doen maar als een klant hem dan alsnog retour wil sturen dan mag dat gewoon want ik mag deze vraag wel stellen maar hij heeft geen waarde omdat het herroepingsrecht daar altijd boven staat (zowel webwinkelkeur als thuiswinkel.org hebben dit bevestigd)

Enneh….klanten die 3 broeken bestellen met opvolgende maten...deden die ook mee aan het onderzoek. (want daar zijn er ongelooflijk veel van)

Klanten willen misschien duurzame producten maar als we het gratis retouren (of dat de webwinkel de verzendkosten moet vergoeden) zouden afschaffen dan wordt er echt aan het milieu gedacht en bestellen mensen minder snel. Misschien iets minder omzet maar ik zou het toejuichen.

Als klanten in onze andere webshop een deel van de bestelling retourneren krijgen ze de verzendkosten niet retour. Die zijn voor eigen rekening.

Ook bij een volledige retournering krijgen ze de verzendkosten alleen terug gestort van de heenzending.  Sinds de corona tijd wordt er meer online besteld en wij weten op voorhand al bij een bestelling van meerdere maten dat de helft weer terug komt.

Wat ons betreft is de bescherming van de koper in deze tijd veel te groot.

Reputatie 4
Badge +5

@Hap en Klaar Catering in mijn eigen winkel ook niet hoor. Maar ik heb het daar over de bol.com  / Zalando etc...Ik bedoel dat de overheid verplicht dat gratis retour sturen niet meer mag. Desnoods middels een ‘milieu heffing’ of zo 🙂

Reageer